Natalia Gavrilița a anunțat deschiderea a 16 centre CUPSP, în zonele rurale. Locuitorii pot obține acte de naștere, căsătorie, cadastrale, pentru deschiderea afacerilor

Astăzi au fost deschise 16 centre ASP în zonele rurale cre vor presta servicii de achitare plăților online, obținerea certificatelor de naștere, deces, căsătorie, acte pentru construcția caselor, deschiderea afacerilor. Centrele vor avea personal care vor instrui locuitorii care se vor adresa pentru aceste servicii, dar vor putea beneficia și locuitorii din alte localități. Anunțul a fost făcut de prim-ministra Natalia Gavrilița, care a participat online la lansare centrelor ASP.

Mă bucur că am oportunitatea să particip la acest eveniment, chiar dacă sunt izolată acasă cu Covid-19. E și aceasta o demonstrație a puterii mediului online, un argument în plus că fiecare cetățean și întreaga societate are de câștigat de la implementarea tehnologiilor moderne.

Țara noastră a reușit migrarea multor servicii în mediul online. Putem efectua plăți și primi alocații sociale fără a ieși din casă, la orice oră, prin serviciul Mpay. Vorbim deja de zeci de milioane de tranzacții în valoare de zeci de miliarde de lei efectuate prin Mpay.

Imaginați-vă câte milioane de ore de călătorie, de stat în rând la poștă sau la bancă și câte zile de muncă pentru unii funcționari publici am economisit implementând acest serviciu. Pe lângă Mpay avem însă alte sute de servicii de stat disponibile online. Obținerea unui cazier judiciar, a unui certificat, inițierea unei afaceri, construcția unei case, căutarea asistată a unui loc de muncă – toate pot începe pe portalul serviciilor publice servicii.gov.md. 

Jumătate din cetățenii țării deja au accesat minim un serviciu public în regim online. Ne dorim ca și cealaltă jumătate să îmbrățișeze cât mai curând tehnologia modernă ca să poată beneficia de aceleași avantaje.

Știu că sună paradoxal că Guvernul deschide centre de prestare a serviciilor online cu prezență fizică a unui funcționar de stat în zonele rurale. De ce să asiguri prezența fizică, dacă totul deja este în regim online? 

Răspunsul e simplu – Guvernul nu are dreptul să lase pe nimeni în urmă. Cetățenii care din diferite motive încă nu au deprinderea folosirii internetului sau serviciilor în regim online trebuie ajutați, îndemnați și susținuți. Anume de aceea avem acest efort lăudabil al vicepremierului pe digitalizare, Iurie Țurcanu, și al Agenției de Guvernare Electronică – de a deschide în localitățile și consulatele Moldovei Centre Unice de Prestare a Serviciilor, care să ajute, să promoveze și să ghideze utilizarea serviciilor publice în regim online pe toți cei care au nevoie de ele, atât în țară, cât și peste hotare.

Așa aducem statul mai aproape de oameni, iar vechile deprinderi ca mersul la centrul raional, la capitală, la ambasadă sau la pretură după o hârțoagă să rămână în trecut.


La sfârșitul anului trecut am lansat un astfel de centru la Lozova și vom auzi astăzi despre experiența lor din ultimele săptămâni. Azi lansăm 16 centre noi – în localitățile Corjeuți, Parcova, Pelinia, Limbenii Noi, Pepeni, Bilicenii Vechi, Taxobeni, Sculeni, Pîrjolteni, Chiperceni, Peresecina, Holercani, Pănășești, Mereni, Albota de Sus și Colibași. Și oamenii din satele alăturate la fel vor putea veni în aceste centre, vor putea folosi calculatorul și suportul tehnic al specialistului instruit pentru a putea accesa serviciile statului online. Știu că mulți vor veni o singură dată, vor învăța și vor folosi serviciile cu ușurință de la telefonul mobil sau laptop acasă sau la serviciu. Știu că mulți alții, care nu au acces la calculator sau internet, vor veni iar și iar la aceste centre să folosească resursele pentru a economisi timp și banii de călătorie necesari pentru vizita în centrul raional.

Rog operatorii acestor centre și primarii comunelor să informeze cât mai mulți cetățeni și afaceri din localitate despre oportunitatea existentă.

Moldova are acest avantaj că e o țară mică, populată de oameni care știu să învețe repede și să se adapteze la schimbări. Tehnologia modernă e o provocare pentru mulți, dar avantajele pe care le aduce ea – pentru învățare, pentru economie, pentru socializare și pentru organizare – sunt enorme. Migrarea serviciilor statului în mediul online economisește timp, bani, nervi și face viața tuturor mai ușoară.


Îmi exprim recunoștința pentru toate autoritățile locale care au muncit pentru realizarea acestui proiect pilot, pentru primarii localităților menționate, angajații Agenției de Guvernare Electronică și, desigur, pentru echipa Băncii Mondiale care au făcut evenimentul de azi posibil.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*