Rezultatele Guvernului Gavriliță la 100 de zile de lucru. Raportul complet.

Raportul Guvernului Gavrilița 148 de acțiuni pentru binele oamenilor.

În urma votului masiv al moldovenilor pentru o guvernare onestă și competentă, Guvernul Gavrilița a depus jurământul la 6 august 2021. La 14 noiembrie se împlinesc 100 de zile de activitate a noului guvern.

100 zile în care am adus bani în Moldova și în buzunarele oamenilor, am pus capăt izolării internaționale, am început curățarea instituțiilor și reforma justiției, am pus bazele dezvoltării economiei și infrastructurii și am gestionat competent criza sanitară și criza gazelor. 100 zile în care Moldova a mers pe drumul corect.

În această perioadă executivul a avut mai multe realizări importante:

În primul rând am crescut pensiile, după cum am promis. În medie, pensiile mai mici de 2000 de lei au crescut cu 400 de lei.

Cele mai mari au fost indexate cu 3,89%. Am gestionat competent criza dificilă a gazelor naturale. Republica Moldova a obținut un preț de două ori mai mic decât prețul actual de pe piețele europene. Pentru a ajuta oamenii să treacă mai ușor peste iarnă, Guvernul a venit cu un program de compensații pentru cei cu venituri mici și

ajutor în factură pentru gaze naturale și agent termic pentru toți consumatorii.

În condițiile diminuării volumelor livrate de gaze, în premieră am asigurat achiziții din surse alternative, pentru a stabiliza presiunea în rețea ca nimeni să nu rămână fără gaz. Primul pas către diversificarea energetică a țării a fost făcut, acum urmează să ne mișcăm cu determinare pe cvalea securizări energetice a Moldovei.

În plin val de criză pandemică, Guvernul a continuat și încurajat eforturile de vaccinare și a fortificat capacitatea sistemului de sănătate, iar restricțiile au fost atent croite pentru a nu afecta economia și educația țării.

Avem vaccinuri suficiente, tot ce trebuie să facem este să ne vaccinăm pentru a depăși împreună pandemia.

Guvernul a fost și alături de business: sistemul HoReCa beneficiază efectiv de TVA de 6%, iar angajații care se vaccinează primesc 2 zile libere subvenționate de stat. Am adoptat mecanisme pentru subvenționarea salariilor în caz de reducere a activității de muncă.

Am avansat pe implementarea Acordului de Asociere, inclusiv prin adoptarea noului cod vamal, noului cod feroviar și altor documente de bază care au deblocat finanțările europene pentru Moldova. Cu pași concreți, ne apropriem de Europa și aducemîn ordine legile și instituțiile țării.

Am obținut de la UE angajamentul de a susține Moldova cu 600 de milioane de euro pentru ieșirea din criză, iar acești bani vor

merge acolo unde necesitățile sunt cele mai mari: în sistemul medical, în infrastructură, în crearea locurilor de muncă cu salarii bune. Am obținut ajutor nerambursabil adițional de 60 de milioane de euro pentru a depăși criza energetică.

Am negociat și relansat programul economic cu FMI, care va asigura în următorii ani finanțări de 564 de milioane de dolari și va permite stabilitatea și dezvoltarea țării.

Am relansat relațiile cu vecinii, am pornit procesele care vor duce la construcția de noi poduri peste Nistru și Prut – la Cosăuți, Ungheni și Giurgiulești, am urgentat conexiunea la rețeaua electrică europeană, am asigurat funcționalitatea în premieră a gazoductului Iași-Ungheni, am semnat cu finanțatorii externi contracte pentru reabilitarea a 500 km de drumuri.

Infrastructura din Moldova trebuie să fie un motor al dezvoltării țării, așa că aici vom dedicafoarte multe resurse în anii următori.

În trei luni, Guvernul s-a curățat de oameni compromiși, am asigurat plecarea din funcții a 355 de funcționari din ministere, agenții și întreprinderi de stat. Am oprit scheme de

sute de milioane în achiziții la agențiile de stat.

Statul poate deveni mai puternic doar cu oameni onești – acesta este angajamentul pe care l-am luat în fața cetățenilor și pe care vom continua să-l urmăm pe tot parcursul mandatului.

Cu suportul colegilor din Parlament, promovăm o reformă reală a justiției și schimbăm nu doar legile, dar și oamenii compromiși, așa cum ne-au cerut cetățenii. Oamenii vor dreptate și o justiție performantă și independentă, într-o țară în care până acum s-au furat miliarde de dolari și milioane de speranțe fără ca cineva să răspundă.

Au rămas multe de făcut? Da.

Vestea bună e că avem în față multe sute de zile pentru a lucra împreună pentru o Moldovă în care fiecare trăiește demn, în care fiecare își poate valorifica potențialul și în care toți au parte de dreptate și de instituții funcționale, pe care te poți baza.

Natalia Gavrilița, Prim-ministră

Susținerea cetățenilor pe timp de criză

  1. Am crescut pensia minimă la 2.000 de lei şi am majorat pensia minimă pentru dizabilitate prin Hotărârea Guvernului nr. 162/2021 cu privire la indexarea prestaţiilor de asigurări sociale şi a unor prestaţii sociale de stat. În total, 339 636 beneficiari de pensii au beneficiat de majorarea pensiei până la pensia minimă stabilită pentru fiecare tip de pensie. Astfel de la 1 octombrie:
    1. pentru 181.579 beneficiari de pensii pentru limită de vârstă pentru un stagiu complet de cotizare pensia minimă a fost majorată până la 2000 lei, sau în medie cu 366,05 lei.
    1. 121.243 beneficiari de pensii pentru limită de vârstă pentru un stagiu incomplet de cotizare au beneficiat de majorare medie de 410,08 lei până la pensia minimă calculată proporțional stagiului de cotizare.
    1. 3.455 beneficiari de pensii de dizabilitate severă au beneficiat de majorarea medie de 360,44 lei până la stabilirea pensiei minime de 1500 lei.
    1. 19.894 beneficiari de pensii de dizabilitate accentuată au beneficiat de majorarea medie de 370,08 lei până la stabilirea pensiei minime de 1400 lei.
    1. 12.676 beneficiari de pensii de dizabilitate medie au beneficiat de majorarea medie de 250,57 lei până la stabilirea pensiei minime de 1000 lei.
    1. pentru 789 beneficiari de pensie anticipată pentru limită de vârstă pensia minimă a fost majorată până la 2000 lei, sau în medie cu 519,56 lei.
    1. 656.922 de beneficiari de pensii care au beneficiat de indexarea prestatiilor de asigurari sociale de la 1 octombrie 2021 cu 3,89%.
  • Alocaţia pentru îngrijire, însoţire şi supraveghere a crescut de la 950 de lei la 1.600 de lei lunar. De această creștere se bucură 13.200 de beneficiari.
  • Începând cu 1 octombrie 2021 a crescut alocaţia lunară de stat pentru toate categoriile de beneficiari (cca 37.698 de beneficiari), după cum urmează:
  • cu 550 lei pentru cca 2.621 de persoane cu dizabilități, urmare a rănirii, contuzionării sau schilodirii în conflicte sau la lichidarea avariei de la Cernobîl;
  • cu 250 lei pentru cca 26.986 participanţi la conflicte militare, lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl, precum și pentru cca 6.926 de victime reabilitate ale represiunilor politice;

4.     Am extins acoperirea programului de Ajutor pentru Perioada Rece a Anului:

  1. Ajutorul a crescut de la 500 la 700 de lei pe lună pentru o perioadă de 5 luni

(noiembrie-martie);

  • Numărul de beneficiari este extins de la 220.000 de familii la

300.000 de familii;

  • Am creat un mecanism de compensare parțială de către stat a facturii la gaze naturale și încălzire pentru a atenua impactul creșterii tarifelor asupra populației:
  • Consumul de până la 50 metri cubi de gaze naturale va fi calculat la tarif de 6,8 lei, statul va achita diferența de tarif de 4,3 lei;
  • Consumul de la 50 mc la 150 mc va fi calculat la tarif de 7,9 lei, statul va achita diferența de tarif de 3,2 lei;
  • Consumul de agent termic va fi compensat de stat în felul următor – prima gigacalorie consumată va fi compensată jumătate din creșterea de tarif, adică aproximativ 450 de lei per familie, lunar.
  • Banii confiscați de Marea Britanie de la Luca Filat finanțează angajarea suplimentară și salarizarea pentru o perioadă de patru luni, a circa 543 asistenți personali. Decizia a fost consemnată în Memorandumul de Înțelegere între Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Guvernul Republicii Moldova și va finanța oferirea asistenţei şi îngrijirii copiilor şi adulţilor cu dizabilităţi severe, în vederea favorizării independenţei şi integrării lor în societate.
  • Am continuat Proiectul de construcție a locuințelor sociale pentru creșterea accesului persoanelor socialmente vulnerabile la locuințe. În acest sens, au demarat negocierile privind lansarea Fazei III a Proiectului, care pe lângă construcția locuințelor sociale va include și componenta privind reabilitarea căminelor studențești și construcția azilurilor pentru bătrâni. Proiectul va duce la  îmbunătățirea condițiilor locative la locuințe adecvate prin construcția a cca 1000 de locuințe pentru aproximativ 2100 de persoane socialmente vulnerabile.
  • Am suplinit cu 15,0 mil. lei programul de stat Prima Casă. De asemenea, am deblocat procedura de acordare a compensațiilor în cadrul programului.

Gestionarea crizei Covid-19

  • Am procurat 400.000 teste antigen rapide și am asigurat aplicarea lor. Am dotat cu teste rapide serviciul de asistență medicală urgentă prespitalicească (ambulanțele). În rezultat a crescut numărul de teste realizate zilnic de la 3-4.000 la 8-10.000, ceea ce a permis detecția mai bună a infecției și inițierea tratamentelor și izolarea la timp a persoanelor infectate.
  1. Am diminuat tariful pentru testele PCR de la 750 la 300 lei.
  1. Am creat grupul de Monitori ai Ministerului Sănătății în cadrul Serviciului 112. Am asigurat monitorizarea centralizată a persoanelor infectate cu COVID-19, în special a

celor care se tratează la domiciliu, dar și a celor plasați în regim de autoizolare, de către studenții anului VI a USMF „Nicolae Testemițanu”. Am creat pentru acest scop un sistem informațional de monitorizare. Astfel am redus povara asupra serviciului spitalicesc am asigurat o monitorizare mai reușită a persoanelor cu COVID-19 și spitalizarea la timp a cazurilor grave.

  1. Am completat componența Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică (CNESP) cu membri specialiști-medici în număr de nu mai puțin de 50% din comisie.
  1. Am aprobat pachetul de măsuri pentru susținerea salariaților și angajatorilor pe perioada pandemiei Covid-19: acordarea indemnizațiilor și compensaților salariaților în cazurile: de sistare a procesului educațional în regim fizic, acordarea zilelor libere pentru vaccinare și șomaj tehnic.
  1. Am actualizat protocoalele clinice naționale privind infecția și managementul complicațiilor COVID-19. În rezultat am obținut o calitate mai bună a tratamentului.
  1. Am asigurat accesul la vaccin în următoarele cantități:
  2. 255.060 doze vaccin Pfizer achiziționațe;
  3. 70.000 doze vaccin Sinovac în calitate de donație din partea Turciei cu distribuire prioritară în raioanele malului stâng al Nistrului
  4. 30.000 doze vaccin Astra Zeneca în calitate de donație din partea Letoniei
  5. 26.500 doze vaccin Astra Zeneca în calitate de donație din partea Lituaniei

16.  Am coordonat mai multe campanii de promovare a vaccinării:

  1. Campaniei de informare în farmacii cu implicarea farmaciștilor în rol de ambasadori ai vaccinării (peste 100 farmacii din 4 rețele naționale), în parteneriat cu Asociația Farmaciștilor și cu suportul UE și OMS;
  2. Campaniei de mobilizare și informare a tinerilor ”Pune umărul, vaccinează-te!”, în parteneriat cu Asociația Studenților și Rezidenților în Medicină și Consiliul Rectorilor din Moldova, cu suportul UE și OMS;
  3. Campania „Vaccinarea în satul tău”, cu suportul Băncii Mondiale – echipele mobile de specialiști în sănătate publică și comunicare au realizat activități de promovare a vaccinării în localități din 13 raioane;
  4. Săptămâna de Imunizare anti-Covid-19 25-31.10.2021 cu amenajarea punctelor mobile de vaccinare (26 puncte de vaccinare deschise în 3 rețele de supermarketuri din țară și 2 mall-uri din capitală, 16 puncte în fabrici, piețe, farmacii), mobilizare comunitară cu echipele de voluntari în 170 localități din 20 raioane. Au fost vaccinate 33.664 de persoane.
  1. Am asigurat o finanțare suplimentară anti-Covid de 24,8 milioane de euro prin ratificarea Acordul de finanțare dintre RM și AID / Proiectul „Răspuns de Urgență la COVID-19” pentru asigurarea necesităților în vaccin pentru anul 2022 și altor consumabile aferente vaccinării.
  1. Am implementat un nou sistem de monitorizare regulată a stocurilor de medicamente și echipamente de protecție în cadrul IMSP, ceea ce a asigurat din 6 august până în prezent IMSP cu: 67 de unități de concentratoare de oxigen; 33 unități de dispozitive de respirație artificială/ventilatoare; 500 pulsoximetre; 2 ultrasonografe; 20 monitoare pentru pacient; 5 termometre cu infraroșu fără contact; 65.400 perechi de mănuși; 410.900 măști de protecție; 226.246 măști respiratorii; 50.200 ochelari de protecție; 49.400 combinezoane de maximă protecție; 500 de costume de protecție;

57.500 halate de unică folosință; 12.000 seringi de unică folosință de 2ml, 5ml și 10 ml; 800 de litri de dezinfectant de mâini; 100 de litri de dezinfectant pentru suprafețe.

  1. Guvernul Ungariei și NATO au oferit RM, cu titlu de donație, un lot de 20 de ventilatoare cu o valoare totală de 1,4 milioane de euro, pentru a ajuta RM în contextul pandemiei COVID-19.
  • În septembrie 2021, Guvernul SUA a oferit RM o donație în valoare de peste 600 de mii de dolari SUA (lot de echipamente medicale pentru a înfrunta mai eficient pandemia de COVID-19, și anume 13 ventilatoare de respirație asistată și alte dispozitive  medicale, distribuite Centrului Mamei și Copilului din Chișinău, Spitalului Raional Cahul, Spitalului Raional Bălți, și Institutului de Medicină Urgentă din Chișinău).
  • Au fost desfășurate 138.520 verificări ale persoanelor aflate sub incidența regimului de autoizolare și 50.354 verificări ale agenților economici privind conformarea la regulile epidemiologice.
  • În urma dialogului eficient cu angajații MAI, referitor la pericolul infectării cu Covid-19, ponderea imunizării în rândul angajaților a crescut semnificativ de la 20,8% în august, la 67,1% în noiembrie. Până în prezent, circa 4.100 de militari ai Armatei Naționale s-au vaccinat cu schemă completă de vaccinare. Cea mai mare rată de imunizare fiind înregistrată în cadrul Academiei Militare a Forțelor Armate „Alexandru cel Bun”, fiind vaccinați 96% din studenții militari.  Aceștia fiind urmați de efectivul de soldați în termen cu o rată de imunizare de 85%, dar și de militarii prin contract — 75%.
  • Am creat un sistem electronic ce permite, începând cu 15 octombrie 2021, descărcarea online a Certificatului Covid-19, care include: certificatul de vaccinare, certificatul de testare și certificatul de recuperare, de pe pagina www.certificate-covid.gov.md Certificatul digital Covid-19 facilitează libera circulație la nivel național și internațional, în condiții de siguranță, pe perioada pandemiei. Documentul poate fi descărcat gratuit și este disponibil în limbile română/engleză.
  • Am creat un sistem ce permite completarea online a fișei epidemiologice, începînd cu 5 octombrie 2021. Pasagerii și călătorii care traversează frontiera de stat a Republicii Moldova pe sensul de intrare pot completa fișa epidemiologică în format electronic la https://fisa-covid.gov.md
  • Situația la 11 noiemrbie: Țara a ieșit din cod roșu – suntem în portocaliu cu 220 cazuri la 100 mii la media europeană (227). Zone roșii au rămas Chișinăul (281 cazuri), Bălți (322), Glodeni și Vulcanesti cu câte 250 cazuri și Transnistria cu 541, regiunea cu cea mai gravă situație, în special la decese. Rata de transmitere a infecției/contagiozitate rămâne a fi mai jos de 1.0 = 0,91, ceea ce confirmă prognozele de descreștere a valului pandemic.

Valul pandemic în context regional, număr de infectări per milion.

Gestionarea crizei pe piața gazelor naturale

  • Am inițiat procedurile care au dus la declararea Stării de alertă, ulterior a stării de urgență pe piața gazelor naturale, aceasta a permis abilitarea companiei de stat Energocom să facă pentru prima oară în istoria țării achiziții de gaze naturale de pe piața spot europeană. Achizițiile prin Energocom au permis menținerea presiunii în rețeaua națională de distribuție și asigurarea intermitentă cu gaze naturale a consumatorilor casnici și industriali în luna octombrie.
  • Am creat un centru de comandă interinstituțional la sediul IGSU care a monitorizat non-stop situația în rețelele naționale energetice, la întreprinderile și obiectele strategice și a verificat rezervele și pregătirea pentru toate scenariile de derulare a crizei.
  • Am creat o celulă de criză care a coordonat eforturile diplomatice și a oferit suport în comunicare, negociere și expertiză juridică și tehnică pe tot parcursul crizei.

29.  Am facilitat semnarea contractului între S.A. Moldovagaz și S.A.P.

„Gazprom” în condiții cât mai avantajoase pentru Republica Moldova, conform competențelor legale – urmare negocierilor cu Federația Rusă. Contractul privind furnizarea gazelor naturale din 29.12.2006, a fost prelungit pe o perioadă de 5 ani.

  • În vederea sprijinirii țării noastre în contextul crizei generate de problemele de aprovizionare și de majorare substanţiale a prețurilor la gazele naturale, UE a anunțat, în marja Consiliului de Asociere, disponibilitatea de a oferi RM o asistență suplimentară nerambursabila de 60 milioane euro;

Deblocarea finanțării externe și disciplina bugetară

  • Am deblocat finanțarea externă și am negociat un nou program economic cu FMI. Am reușit să accesăm mai multe fonduri, inclusiv granturi de precum 21,4 mil. euro ,,Suport pentru Reforma Poliției” și 15 mil. euro în cadrul programului ,,Contractul de Reziliență COVID-19 pentru Republica Moldova”.
  • Am rectificat, în termeni restrânși, bugetul de stat pentru anul 2021 prin care am alocat fonduri către programe și măsuri cu impact social și economic, dar și un suport financiar de circa 28 mil. lei entităților implicate în acțiuni de combatere a pandemiei Covid-19. Totodată, am suplinit fondurile de urgență ale guvernului cu circa 495 mil. lei, pentru a fi pregătiți să facem față unor eventuale noi provocări.

33.  La 8 octombrie UE a desbursat 50 milioane de euro Republicii Moldova în calitate de asistență macro-financiară. Această debursare face parte din pachetul de asistență

macro-financiară de urgență (AMF), banii sunt destinați pentru a sprijini eforturile de combatere a pandemiei Covid-19 în Moldova.

Agenda pro-Business

  • Am semnat Protocolul de amendare a Acordului privind Comerțul Liber cu Ucraina în vederea permiterii cumulării diagonale a regulilor de origine, fapt ce va permite o valorificare și mai mare a regimului comercial cu Uniunea Europeană.
  • Am ajustat cadrul normativ aferent activității „Moldova IT park” pentru a clarifica, simplifica și digitaliza mai multe proceduri, precum și pentru a majora venitul asigurat al angajaților cu 8 p.p. până la 68% din salariul mediu pe economie.
  • Am majorat Fondul Național de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural cu 435,0 mil. lei pentru măsuri de sprijin pentru producătorii agricoli și grupuri de producători care au efectuat investiţii.
  • Am definitivat și promovat „pachetul de digitalizare în economie” care prevede, printre altele, posibilitatea realizării la distanță a procedurilor de înregistrare și/sau modificare a documentelor de constituire a întreprinderilor; instituirea normelor privind posibilitatea utilizării semnăturii electronice avansate calificate pentru autentificarea și interacțiunea la distanță, inclusiv în contextul raporturilor de muncă, precum și recunoașterea semnăturilor electronice din UE.
  • Am negociat și obținut un număr suplimentar de autorizații de transport italiene – în rezultatul negocierilor purtate cu Ministerul Infrastructurii și Mobilității Sustenabile al Republicii Italia, am obținut contingentul suplimentar de 250 autorizații destinate transportului bilateral/tranzit de mărfuri pentru unitățile de transport EURO V, valabile până la 31.01.2022.
  • Statele participante la ”Sistemul de autorizații BSEC” au decis majorarea  contingentului de autorizații multilaterale BSEC pentru anul 2022 cu 1500 autorizații. Autorizațiile BSEC vor fi valabile pentru efectuarea operațiunilor de transport în regim bilateral și tranzit pe teritoriul Albaniei, Armeniei, Georgiei, României, Serbiei, Turciei, Ucrainei și Macedoniei de Nord. Pentru efectuarea transportului de mărfuri în/din țări terțe autorizațiile pot fi utilizate pe teritoriul Albaniei, Georgiei, României, Ucrainei și Macedoniei de Nord.
  • Am semnat protocolul la Acordul privind transportul internațional ocazional de călători cu autocare și autobuze (Acordul INTERBUS), referitor la serviciile internaționale regulate și serviciile internaționale regulate speciale de transport de călători cu autocarul și autobuzul.
  • Am demarat colaborarea cu Ministerul Economiei și Energiei al Republicii Federale Germania în domeniul instruirii și perfecționării managerilor de afaceri.
  • Am aprobat hotărârea de Guvern cu privire la aprobarea Programului de finanțare și mentorat pentru întreprinderi sociale pentru anii 2021-2025, prin care am propus un pachet de servicii integrate de promovare, formare profesională în domeniul antreprenoriatului social, mentorat pentru dezvoltarea afacerii și monitorizare a impactului social și economic generat în comunitate.
  • Am aprobat Programul de transformare digitală a ÎMM-lor cu scopul de a valorifica potențialul lor inovator și accesul acestora pe piețele internaționale.
  • Am aprobat Programul „A doua șansă” dedicat IMM-urilor în dificultate care vor fi susținute prin utilizarea instrumentelor de avertizare timpurie pentru sprijinirea afacerilor pentru a îmbunătăți abilitățile antreprenorilor și a ajuta întreprinderile respective să-și rezolve la timp problemele financiare și să evite insolvența.
  • Am aprobat proiectul de lege privind funcționarea în condiții de siguranță a obiectelor de producție și a instalațiilor tehnice potențial periculoase în scopul sporirii siguranței și sănătății publice.
  • Am aprobat Programul de susținere a inovației digitale și startup-urilor tehnologice care prevede crearea unui mecanism de finanțare a inovației digitale și startup-urilor tehnologice în scopul susținerii prin granturi a inovației digitale, păstrării în economia națională a valorii adăugate din vânzarea produselor și serviciilor inovative și identificării clienților din alte industrii.
  • Am aprobat Conceptul Programului de vânzare directă a valorilor mobiliare de stat către persoanele fizice, pentru ca cetățenii să aibă acces fără intermediari la procurarea acestora prin intermediul unei platforme electronice (e-VMS).
  • Am deblocat procesul de achitare a datoriilor către producătorii agricoli care nu au primit subvenții post-investiționale pentru anul 2020.
  • Am creat platforme regionale de comercializare a producției autohtone în centrele raionale pentru ca fermierii  să aibă  posibilitatea sa-și vândă producția agricolă.
  • Am inițiat procedura de modificare principiilor de subvenționare  privind  dezvoltarea agriculturii și mediului rural, în vederea încurajării și stimulării investițiilor axate pe procesarea producției agricole.
  • Am facilitat participarea a 34 de exportatori din Moldova la 6 expoziții internaționale de mărfuri și servicii (World Food / Moscova; MacFrut / Rimini; Fruit Attraction / Madrid; CPM 2021 / Moscova; Intercharm 2021 / Kiev; BIFE / Bucureçti, Expo Dubai), în rezultat:
  1. au fost generate 12,3 milioane de euro de exporturi
  2. Au fost încheiate 47 contracte de export

Dezvoltarea infrastructurii

  • A fost aprobat în primă lectură proiectul Codului transportului feroviar. Prevederile codului asigură:
  • excluderea monopolului în sector și liberalizarea serviciilor;
  • efectuarea cercetării imparțiale a accidentelor și incidentelor;
  • reglementarea modalității de întreținere a infrastructurii feroviare;
  • dezvoltarea competitivității pe piața serviciilor de transport feroviar;
  • stabilirea modului de formare a costurilor pentru accesul la infrastructură;
  • instituirea Autorității Feroviare responsabilă de respectarea cerințelor de siguranță și securitate în transportul feroviar;
  • asigurarea cerințelor față de personalul responsabil de conducerea trenurilor de pasageri și dirijarea traficului feroviar;
  • înăsprirea regulilor guvernanței corporative;
  • subvenționarea infrastructurii feroviare și a transportului de pasageri.
  • Am semnat Amendamentul de modificare a Acordului de împrumut dintre RM și BERD în vederea realizării Proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare – cele 23,5 mil. euro alocate prin Amendament, vor fi utilizate pentru lucrările de reabilitare a tronsonului de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești.
  • S-au inițiat consultările cu Guvernul Republicii Franceze în scopul reabilitării tronsonului de cale ferată Ungheni-Chișinău – urmare a implementării proiectului în cauză se planifică eliminarea restricțiilor de masă și viteză la circulația trenurilor, automatizarea proceselor tehnologice a căii ferate, construcția căii ferate cu ecartament de 1435 mm. Astfel, este posibil de extins itinerarul trenurilor internaționale de pasageri, instituind legătură feroviară cu capitalele europene. Totodată, la finalizarea lucrărilor, se va reduce timpul de circulație a trenurilor dintre România și Republica Moldova cu circa 2-3 ore pentru trenurile de pasageri și 12-24 ore pentru trenurile de marfă.
  • Am aprobat semnarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Statelor Unite ale Americii privind transportul aerian – ce va contribui la deschiderea pieței serviciilor aeriene din Republica Moldova și diversificarea destinațiilor din Aeroportul Internațional Chișinău, facilitând accesul la piețele din America de Nord.
  • Am inițiat negocierilor asupra proiectului de construire a podului rutier de frontieră peste râul Prut, între localitățile Ungheni (Republica Moldova) și Ungheni (România). Podul va conecta drumurile naționale la rețeaua de autostrăzi inclusă în TEN-T (rețeaua Trans Europeană de Transport).
  • Am inițiat negocierile pentru consolidarea podului rutier de frontieră  peste râul Prut, între localitățile Giurgiulești (Republica Moldova) și Galați (România). Lucrările de consolidare vor contribui la creșterea siguranței în exploatarea și prelungirea duratei de viață a acestuia și menținerea continuității și fluidizării traficului între cele două state,
  • Am inițiat negocierile asupra proiectului Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei privind construcția podului rutier transfrontalier peste râul Nistru la frontiera de stat moldo-ucraineană în zona localităților Cosăuți – Yampil.
  • Am aprobat Hotărârea Guvernului nr. 238/2021 cu privire la unele măsuri de asigurare a

reabilitării și extinderii drumurilor naționale

  1. M1 frontiera cu România–Leușeni–Chișinău–Dubăsari–frontiera cu Ucraina,
  2. R1 Chișinău–Ungheni–frontiera cu România,
  3. R6 Chișinău–Orhei–Bălți,
  4. R14 R6–Codrul Nou–Soroca–Unguri–frontiera cu Ucraina și
  5. R26 Bender–Căușeni–Cimișlia

60.  Am ratificat Acordul de împrumut dintre Moldova şi BERD privind realizarea lucrărilor de construcție şi reabilitare a drumurilor în Republica Moldova prin care se vor finanța:

  1. Construcția drumului M3 sectorul de ocolire a localităților Slobozia Mare, Cîșlița Prut și Giurgiulești, L=17 km (termen finalizare 2022);
  2. Construcția drumului M3 pe sectorul de ocolire a or. Vulcănești, L=8,6 km (termen finalizare 2024);
  • R6 Bălți – Sărătenii vechi (inclusiv ocolirea or. Sîngerei), L=20 km (termen finalizare 2022);
  • R33 Hîncești – Lăpușna, L=37 km (termen finalizare 2024);
  • R34 Hînceşti – Leova – Cantemir, L=83 km (termen finalizare 2022).
  • Am elaborat proiectul de lege cu privire la declararea utilității publice de interes național  a lucrărilor de construcție a liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV de transport al energiei electrice Vulcănești–Chișinău și a stației Back-to-Back Vulcănești, ce va permite inițierea lucrărilor de construcție a LEA 400 kV, care la moment este definitivat și urmează a fi inițiat procesul de promovare.
  • Am lansat I etapă a licitației pentru construcția staţiei back-to-back Vulcănești (proiectul de interconectare a rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România), care are drept scop consolidarea sistemului electroenergetic național și conectarea la ENTSO-E.
  • În perioada de referință au fost finalizate 12 proiecte de dezvoltare regională: 4 proiecte finanțate din FNDR (Aprovizionare cu apă și sanitație – 1 proiect; Eficiența energetică a clădirilor publice – 1 proiect; Infrastructura drumurilor regionale și locale – 1 proiect; Sporirea atractivității turistice – 1 proiect) și 8 proiecte cu finanțare din surse externe (Aprovizionare cu apă și sanitație – 5 proiecte, Eficiența energetică a clădirilor publice – 3 proiecte). Urmare a realizării proiectelor menționate au fost atinși următorii indicatori:
  • 192,5 km rețele de apeduct;
  • 18 km rețele de canalizare;
  • 9 localități cu acces la sistemul de aprovizionare cu apă și canalizare;
  • 2 localități cu acces la sistemul de canalizare;
  • 39 388 cetățeni cu acces la sistemul de aprovizionare cu apă potabilă;
  • 6900 cetățeni cu acces la sistemul de canalizare.
  • 1 251 persoane beneficiare de condiții îmbunătățite prin măsuri de eficiență energetică, inclusiv: elevi, cadre didactice, personal auxiliar;
  • 90 763 persoane (Găgăuzia) potențial beneficiare de condiții de îmbunătățire prin măsuri de eficientă energetică, inclusiv: pacienți, cadre medicale, personal auxiliar.
  • 19,25 km infrastructură de drum construite;
  • 5 localități cu acces la drumul construit;
  • 14 000 cetățeni cu acces la drumul construit.
  • 1 obiect turistic inclus în circuitul turistic.
  • În octombrie au fost finalizate lucrările la gazoductul Iași-Chișinău, care a devenit pe deplin funcțional și a fost folosit pentru livrarea unor volume de gaze naturale de balansare în perioada când presiunea în sistemul național de distribuție era mică.

Fortificarea sistemului de sănătate

  • Am majorat salariile personalului auxiliar din spitale cu 57%. Majorarea a inclus, munca angajaților auxiliari – lăcătuși, ingineri, electricieni etc. – de la 2.470 la 3.840 lei pentru muncitori necalificați; de la 3.240 la 5.040 lei la muncitori calificați; de la 5.850 la

9.090 lei la specialiștii cu studii superioare.

  • Am repartizat 230 tineri medici absolvenți de diferite specialități în spitalele țării, 84 din ei (36,5%) au mers să activeze în instituțiile medico-sanitare publice din zonele rurale.
  • Am pregătit, aprobat și votat proiectul de lege pentru modificarea Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2021 nr.256/2020, ceea ce a dus la majorarea veniturilor FAOAM cu 313,2 mln. lei și a cheltuielilor cu 513,2 mln. lei
  • Am separat Ministerului Sănătății de cel al Muncii și Protecției Sociale, ceea ce a dus la îmbunătățirea capacităților de gestionare a sistemului sănătății și elaborare a politicilor și strategiilor în domeniu.
  • Am consolidat capacitățile Centrului pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate prin modificarea Regulamentului de activitate și consolidarea capacităților instituției în procesul de achiziții și includerea de categorii noi de personal de care Centru nu dispunea sau exista într-un număr mic: bioingineri, ingineri, specialiști IT, farmaciști etc.
  • Am actualizat Lista Medicamentelor Esențiale, care nu a mai fost actualizată din 2011, deși conform recomandărilor OMS, este necesară actualizarea odată la doi ani.
  • Am facilitat procesul de înregistrare a medicamentelor pe piata farmaceutica pentru cresterea numarului de medicamente eficiente si calitative incluse in Nomenclatorul de Stat al Medicamentelor. Am completat procedurile de înregistrare de noi medicamente, procedura condiționată (pentru 1 an) – cu evaluarea dosarelor în timp de 10 zile în cazul situațiilor de urgență și de importanță majoră pentru sistem, ca de ex. pandemia; procedura accelerată de recunoaștere unilaterală – cu evaluarea dosarelor în 10 zile pentru produsele medicamentoase autorizate deja de EMA, FDA; procedura colaborativă pentru medicamentele precalificate de OMS. Aceste proceduri permit  un acces majorat și rapid la medicamente de calitate disponibile pe piața europeană și internațională.
  • Am sporit accesul la medicamente sigure, calitative și eficiente prin revizuirea și îmbunătățirea procedurii de formare a prețurilor la medicamente. Urmare a modificării mecanismului de compensare a medicamentelor, impactul va consta în sporirea accesibilității economice a populației la medicamente din categoria ”parțial compensate”.

Numărul anual al beneficiarilor unici de medicamente parțial compensate este în mediu cca 500 mii persoane.

Integrare europeană

  • A fost reluat dialogul la nivel înalt cu instituțiile europene prin intermediul vizitelor organizate şi  întreprinse la Bruxelles a prim-ministrului Natalia Gavrilița și șefului diplomației Republicii Moldova, Nicu Popescu.
  • În ultimele 100 de zile, țara noastră a beneficiat de aproximativ 90 milioane de euro, prin îndeplinirea condițiilor restante, necesare pentru obținerea celei de-a doua tranșe a Asistenței Macrofinanciare a UE (în sumă de 50 milioane euro credit, în condiții preferențiale), cât și a 36,4 milioane euro, suport direct nerambursabil la bugetul de stat.
  • În cadrul reuniunii Consiliului de Asociere a fost anunțată decizia de a lansa Dialogurile de nivel înalt cu UE în domeniul politic si de securitate, în domeniul energiei, cât și stabilirea unui dialog permanent privind prioritățile din domeniul justiției.
  • A fost semnat Acordul de asociere al Republicii Moldova la Programul Uniunii Europene Orizont Europa în domeniul cercetării și inovării în beneficial, mediului academic, studenților și cercetătorilor.

Diplomația bilaterală

  • De la învestirea noului Guvern, dialogul accelerat cu partenerii din străinătate s-a plasat pe o dimensiune calitativ nouă, manifestată atât prin numeroase întrevederi, cât

și vizite bilaterale, organizate şi efectuate la Chișinău:

  1. șeful-adjunct al Administrației președinției Federației Ruse, Dmitrii Kozak, din 10 august,
  2. ministrul leton de externe, Edgars Rinkēvičs, din 17 august,
  3. președintele polonez, Andrzej Duda, din 26 august,
  4. președintele român Klaus Iohannis, din 27 august,
  5. președintele ucrainean, Volodymyr Zelenskyy din 27 august,
  6. prim-ministrul Ucrainei, Denis Shmyhal, din 27 august,
  7. ministrul român de externe, Bogdan Aurescu, din 27 august,
  8. ministru francez pentru Europa și afaceri externe, Jean-Yves Le Drian, din 2 septembrie,
  9. ministrul elen de externe, Nikos Dendias, din 8 septembrie,
  10. ministrul ceh de externe, Jakub Kulhánek, din 10 septembrie,
  11. ministrul slovac de externe Ivan Korčok din 15 septembrie,
  • ministrul ungar al afacerilor externe și comerțului exterior, Péter Szijjártó, din 17 septembrie,
  • președintele german, Frank-Walter Steinmeier, din 29 – 30 septembrie,
  • președintele sloven, Borut Pahor, din 1 octombrie,
  • asistentul adjunct al secretarului de stat din cadrul Departamentului de Stat al SUA, Robin L. Dunnigan, din 3-5 octombrie 2021,
  • ministrul suedez de externe, Ann Linde, din 6 octombrie, în capacitatea de președintă în exercițiu a OSCE,
  • Și un șir de vizite în exterior ale vicepremierului Nicu Popescu care au completat efortul diplomatic al MAEIE pentru avansarea priorităților bilaterale, diplomației economice și sporirea exporturilor:
  • la București, la 7 septembrie și 12 octombrie,
  • la New York, în cadrul participării delegației Republicii Moldova conduse de președintele Maia Sandu la Adunarea generală a Organizației Națiunilor Unite – 22 – 24 septembrie,
  • la Bruxelles, în cadrul delegației Republicii Moldova conduse de prim-ministrul Natalia Gavrilița – 27 septembrie și 28 octombrie,
  • la Bruxelles – 11 octombrie,
  • la Kiev – 22 octombrie.
  • A fost asigurată buna organizare a vizitei delegației naționale condusă de Președintele Maia Sandu la segmentul înalt al celei de-a 76-a sesiuni a Adunării Generale ONU. Participarea la segmentul înalt al celei de-a 76-a sesiuni a Adunării Generale a ONU și evenimentele colaterale, s-a remarcat, prin o susținere fără precedent, pentru mandatul puternic de reforme în RM. Președinții SUA, ai Poloniei și Lituaniei au menționat în discursurile sale sprijinul pentru consolidarea democrației în Republica Moldova. Agenda vizitei a inclus întrevederi bilaterale cu omologii unor țări partenere precum Elveția și Lituania care au oferit oportunitatea promovării priorităților de cooperare economică și asigurarea de sprijinul statelor respective în procesul de reformare și consolidare a instituțiilor statului. De asemenea, a fost organizată întrevederea dnei Președinte cu Secretarul General ONU în cadrul căreia au fost discutate prioritățile de cooperare cu organizația, fiind asigurați, în context, de sprijinul ONU pentru dezvoltarea durabilă a RM.
  • Eforturile naționale consolidate interinstituționale, coordonate de către MAEIE, au avut drept rezultat, ratificarea, de către Parlament, a Convenției CoE privind prevenirea şi combaterea violenței împotriva femeilor şi a violenței domestice.
  • Am ajutat Grecia să lupte cu incendiile de vegetație: 25 de Salvatori și Pompieri din cadrul IGSU au participat cu succes în misiunea internațională de ajutorare din Grecia pentru lichidarea incendiilor forestiere;
  • Am acordat suport României în lupta cu pandemia – la 18.10.2021 a fost trimisă pentru 2 săptămâni o echipă din 22 cadre medicale în misiunea de ajutor acordat

României în lupta cu pandemia și la 1 noiembrie echipa a fost schimbată cu alte noi 20 cadre medicale care se află în misiune în țara vecină.

  • Am întreprins măsuri pentru detașarea unui contingent militar al Armatei Naționale  în cadrul Forței Interimare a Națiunilor Unite în Liban (UNIFIL). Ministerul Apărării a  inițiat procedura de elaborare și aprobare a cadrului normativ relevant.
  • Armata Naţională continuă participarea cu militari în cadrul a 3 misiuni ONU  (cu 10 militari) şi la o misiune OSCE (cu 2 militari), după cum urmează:
  • 4 observatori militari şi  1 ofiţer de stat major (operații aeriene) în cadrul Misiunii ONU din Sudanul de Sud (UNMISS);
  • 3 observatori militari şi 1 ofiţeri de stat major în cadrul misiunii ONU în Republica Central Africană (MINUSCA);
  • 1 ofiţer militar de legătură în cadrul Misiunii ONU în Kosovo (UNMIK);
  • 2 observatori militari în cadrul Misiunii Speciale de Monitorizare a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) în Ucraina.
  • detaşare  prin rotaţie a contingentului Armatei Naţionale în misiunea KFOR de menţinere a păcii din  regiunea Kosovo (KFOR-15), în număr de 41 militari, pentru perioada 11.07.2021 – 12.01.2022.

Diplomația în interesul cetățeanului

  • Modernizăm serviciile consulare și am stabilit pașii concreţi şi necesari pentru facilitarea încasărilor consulare, prin intermediul serviciului guvernamental de plăți electronice (MPay), a plăților pentru serviciile publice prestate prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare. Discuțiile inițiate cu Agenția de Guvernare Electronică vor fi continuate, într-un ritm accelerat.
  • Dialog inițiat cu Agenția de Guvernare Electronică pe direcția optimizării proceselor  de prestare a serviciilor de eliberare a actelor de identitate. Au fost identificate soluții tehnologice de optimizare, care să permită procesarea cererilor de eliberarea a buletinului de identitate în format electronic și unificarea documentelor aferente cererii electronice. Se analizează aspectele și pașii de implementare, inclusiv digitalizarea serviciului.
  • În perioada de raportare, au fost semnate mai multe acorduri în beneficiul cetățenilor noștri:
  • Acordul moldo-elen privind cooperarea în domeniul securității sociale (8 septembrie la Chișinău),
  • Acordul interguvernamental moldo-lituanian cu privire la conversiunea și recunoașterea reciprocă a permiselor de conducere (7 octombrie la Vilnius),
  • Acordul de Repunere în vigoare a Acordurilor de asistență privind obiectivele de dezvoltare din 2016 între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Statelor Unite ale Americii (SUA), care a intrat în vigoare din data semnării (semnat la 7 octombrie 2021),
  • Convenția de parteneriat între Ministerul Educației și Cercetării R. Moldova, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene al R. Moldova, Ambasada Franței, Alianța Franceză din Moldova, Organizația Internațională a Francofoniei și Agenția Universitară Francofonă, care va permite recunoașterea internațională a învățământului bilingv francofon din Republica Moldova și va reconfirma calitatea înaltă a studiilor bilingve în cadrul celor 8 licee incluse în proiect (2 septembrie la Chișinău)
  • Protocolul între Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei cu privire la amendarea Acordului privind Comerţul Liber între Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei, din 13 noiembrie 2003, (Chişinău, 28 august 2021);
  • Acordul de repunere în vigoare a Acordurilor de asistentă din 2016 privind obiectivul de dezvoltare între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Statelor Unite ale Americii, care actionează prin intermediul Agentiei SUA pentru Dezvoltare Internatională, (Chişinău, 07 octombrie 2021);
  • Declaraţia comună de intenţie între Ministerul Economiei al Republicii Moldova şi Ministerul Federal al Economiei şi Energiei al Republicii Federale Germania privind colaborarea în domeniul instruirii şi perfecţionării managerilor de afaceri din Republica Moldova, (Chişinău, 21 octombrie 2021);
  • Cel de-al Unsprezecelea Amendament la Acordul de asistenţă privind obiectivul de dezvoltare între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Statelor Unite ale Americii pentru o guvernare democratică mai eficientă şi mai responsabilă (Acord de Asistenţă al USAID 117-0001-DG-DOAG), semnat la Chişinău la 28 septembrie 2016, (Chişinău, 15 octombrie 2021);
  • Cel de al Unsprezecelea Amendament la Acordul de asistenţă privind obiectivul de dezvoltare între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Statelor Unite ale Americii pentru creşterea comerţului şi investiţiilor în sectoarele cheie (Acord de Asistenţă al USAID 117-0002-EG-DOAG), semnat la Chişinău la 28 septembrie 2016, (Chişinău, 15 octombrie 2021).
  • Am aprobat Hotărârea de Guvern cu privire la inițierea negocierilor asupra proiectului Acordului dintre Moldova și Germania privind conversiunea permiselor de conducere;
  • Am aprobat Hotărârea de Guvern cu privire la aprobarea semnării Acordului dintre Moldova şi Lituania cu privire la conversiunea permiselor de conducere;
  • Am inițiat negocierile și aprobarea semnării Acordului privind serviciile de roaming internațional în reglementarea rețelelor de comunicații publice mobile în statele Parteneriatului Estic (Republica Armenia, Republica Azerbaidjan, Republica Belarus, Georgia, Republica Moldova, Ucraina)

Educație

  • Am lansat un program de investiții în valoare de 24,7 mln. de euro pentru instituțiile de învățământ superior și colegiile pedagogice din țară. În rezultatul selectării prin concurs, de finanțare vor beneficia 9 instituții de învățământ superior și 6 colegii pedagogice care pregătesc specialiști în domeniile eligibile pentru acest proiect. Astfel, fiecare dintre instituțiile de învățământ superior eligibile va putea beneficia de o sumă maximă de 2,15 mln. euro, iar fiecare colegiu pedagogic eligibil – de o sumă maximă de 900 mii euro.
  • Am semnat Acordul dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană privind participarea la Programul-cadru al Uniunii Europene pentru Cercetare și Inovare „Orizont Europa”. Programul „Orizont Europa” este stabilit să sprijine cercetarea și inovarea de la etapa de concept până la comercializarea rezultatelor și de a consolida bazele științifice și tehnologice pentru a contribui la soluționarea marilor provocări globale ale epocii noastre și a permite realizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă. Participarea Republicii Moldova la Programele-cadru ale Uniunii Europene va permite

internaționalizarea sistemului național de cercetare și inovare, precum și asigurarea procesului de integrare în Spațiul European de Cercetare.

  • Am semnat contractul de grant pentru suportul financiar pentru anii 2018-2019 în vederea participării Republicii Moldova la Programul Uniunii Europene Orizont 2020. Grantul în valoare de 1,16 mln. Euro va fi utilizat în scopul consolidării și dezvoltării domeniilor cercetării și inovării în Republica Moldova pentru a spori impactul cercetărilor științifice asupra dezvoltării economiei naționale și a societății în ansamblu.
  • Am finalizat renovarea a trei școli de circumscripție beneficiare ale Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova”, iar în alte două instituții de învățământ renovarea va fi finalizată în luna noiembrie. Renovarea a inclus atât reparații, cât și dotarea cu mobilier nou și cu echipament/tehnică pentru laboratoarele de fizică, chimie, biologie și informatică.
  • Am demarat procedura de achiziție a echipamentelor necesare pentru dotarea laboratoarelor școlare de fizică, chimie și biologie pentru 160 de instituții de învățământ de circumscripție. Laboratoarele de fizică, chimie și biologie vor fi dotate cu instrumentele și rechizitele necesare pentru desfășurarea unui proces educațional de calitate.
  • Am fost finalizat instruirea a 700 de conducători ai instituțiilor de învățământ general și demarat procesul de instruire pentru 2500 de cadre didactice. Scopul instruirilor este de a îmbunătăți competențele profesionale ale persoanelor instruite prin implementarea

„Standardelor de competență profesională ale cadrelor manageriale din instituțiile de învățământul general” și a „Standardelor de competență profesională ale cadrelor didactice din învățământul general”.

  • Am aprobat Protocolul dintre Ministerul Apărării al Republicii Moldova şi Ministerul Apărării Naţionale al României  privind colaborarea în domeniul învăţământului militar;

Patrimoniu și cultură

  • Am aprobat modificarea Regulamentului cu privire la Consiliului Național al Monumentelor Istorice. Asigurăm astfel organizarea şi funcţionarea Consiliului Național al Monumentelor Istorice în baza principiilor meritocrației, profesionalismului precum și a transparenței decizionale în domeniul protejării patrimoniului arhitectural – istoric; au fost

stabilite prevederi clare privind gestionarea conflictului de interese; precizarea procedurilor de întocmire, semnare, aprobare a proceselor verbale ale ședințelor, fișelor de avizare/avizelor adoptate de către Consiliu.

  • Am elaborat și aprobat ,,Lista Roșie a bunurilor culturale aflate în situație de risc” în cadrul sesiunii Consiliului Internaţional al Muzeelor, care a contribuit la crearea condițiilor suplimentare pentru combaterea traficului ilicit de bunuri culturale; precum și promovarea tezaurului cultural al Republicii Moldova în afara țării.
  1. Republica Moldova a participat la expoziţia mondială ,,Expo Dubai”, care reprezintă un vector important în promovarea valorilor naţionale la nivel global, creând condiții pentru schimburile culturale, economice, ştiinţifice şi tehnice dintre ţările lumii.

Gestionarea situațiilor excepționale

  1. Aprobate prin Hotărâre de Guvern eliberarea unor bunuri materiale din rezervele de stat și alocarea mijloacelor financiare:
  2. Pentru reparația acoperișului gimnaziului din satul Șerpeni, raionul Anenii-Noi afectat de incendiu în vara anului 2021;
  3. Pentru prevenirea inundațiilor în 2 localități din raionul Ștefan Vodă;
  4. Pentru eliberarea păcurii din rezerva de stat ca intervenție a statului pentru soluționarea situațiilor excepționale create pe piața gazelor naturale.

Securitate rutieră

  1. A fost extinsă rețeaua sistemului de video monitorizare a traficului, prin includerea a 23 de localități noi din raioanele: Anenii-Noi, Ialoveni, Ungheni, Hîncești, Criuleni, Cantemir, Cimișlia și Leova.
  1. Am implementat 12 campanii și operațiuni de prevenire a accidentelor, printre care:

„Redu tempo-ul. Grăbește-te încet”; „Toamnă sigură”; „Fii responsabil, salvează o viață!”; „Autobuz”;

Modernizarea și digitalizarea serviciilor oferite cetățenilor

  1. Am diminuat tarifele pentru 21 de servicii acordate de Agenția Servicii Publice, inclusiv pentru eliberarea actelor de identitate, înregistrarea căsătoriilor și divorțurilor, înregistrarea bunurilor imobile și înmatricularea vehiculelor.
  1. Am aprobat Conceptului serviciului guvernamental de livrare MDelivery. Am stabilit modelul conceptual pentru dezvoltarea acestui nou serviciu electronic, care va fi utilizată în calitate de mecanism unic de livrare fizică a rezultatelor prestării serviciilor publice sau private către beneficiari.
  1. Am crescut numărul serviciilor digitalizate prestate de MAI: a devenit posibilă solicitarea certificatului de cazier judiciar și certificatului de cazier detaliat pe versiunea modernizată a portalului „servicii.gov.md”;
  1. Am redus timpul de așteptare la frontiera de stat pentru cetățeni și transportul de mărfuri:
  2. Am inclus în Sistemul informațional integrat al PF fișa epidemiologică electronică;
  3. Am creat culoare separate pentru călătorii vaccinați în cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Aeroportul Internațional Chișinău;
  4. Am asigurat deschiderea suplimentară a benzilor pe intrare/ieșire din țară (metoda reversului) în cadrul PTF auto;
  5. Am lansat Linia verde a IGPF (+373 22 259 717), care oferă 24/7 informații actualizate privind condițiile de traversare în siguranță a frontierei de stat;
  1. Am dat în exploatare stația modernă de pompieri din Anenii-Noi, dotată cu echipamente noi și care va oferi intervenții mai rapide și mai eficiente pentru 81.000 de oameni din 45 de localități.
  1. Am elaborat Conceptul Sistemului informațional „Înregistrare cu statut de șomer” și a Regulamentul privind organizarea și funcționarea Sistemului Informațional „Înregistrare cu statut de șomer”. Proiectul prevede digitalizarea procesului de înregistrare a cererilor de acordare a statutului de șomer și a ajutorului de șomaj.

Protecția Muncii

  1. Am modificat Codul Muncii pentru a reglementa procedura de acordare salariaților zile libere sau instituire a șomajului tehnic în situații excepționale, de acordare a zilelor libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, pe toată durata suspendării, în mod forțat, a procesului educațional în cazul condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme ce au ca efect suspendarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățământ și în vederea reglementării unui regim juridic nou care ar permite gestionarea într-un mod mai flexibil de către angajatori a resurselor umane în perioada reducerii activităților economice care se datorează unor situații excepționale (regimul de activitate redusă).
  1. Am asigurat semnarea Programul de Țară pentru Munca Decentă 2021-2024 cu sindicatele, patronatele și Organizația Internațională a Muncii. A fost demarat dialogul interinstituțional privind:
    1. mecanismul de creștere a salariului minim;
    1. politica de combatere a fenomenului muncii nedeclarate și a muncii subdeclarate;
  • revizuirea cadrului legal pentru efectuarea controalelor în domeniul relațiilor de muncă și a sănătății și securității în muncă;
    • evidența relațiilor de muncă în registre electronice.
  1. Am sporit accesul persoanelor cu dizabilități pe piata muncii prin aprobarea Ghidului metodologic privind angajarea asistată a persoanelor cu dizabilități prin Ordinul ministrului nr.715 din 29.07.2021 și a demarat procesul de acreditare a primului prestator de servicii de angajare asistată pentru persoanele cu dizabilități.
  1. Am actualizat Clasificatorului ocupațiilor din Republica Moldova.
  1. Am fost demarat constituirea Casei Sociale a Constructorilor – organizație nonprofit și autonomă, în scopul asigurării salariaților din activitatea de construcții și formării profesionale continue.
  1. Pe 8 septembrie 2021, la Chișinău, a fost semnat Acordul în domeniul securității sociale dintre Republica Moldova și Republica Elenă și Aranjamentul administrativ

pentru aplicarea Acordului în domeniul securității sociale dintre Republica Moldova și Republica Elenă.

Lupta cu corupția și reforma justiției

  1. Am anulat secretul offshore pentru a asigura o transparență maximă în activitatea companiilor din Republica Moldova.
  1. În vederea limitării imunității judecătorilor, unificării modului de numire a judecătorilor, anulării termenului inițial de numire a judecătorilor pe 5 ani și modificării componenţei Consiliului Superior al Magistraturii, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în data de 23 septembrie 2021 Legea nr. 120 pentru modificarea Constituției Republicii Moldova (art. 116, 121, 122 din Constituție). Legea constituțională adoptată a fost publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în data de 1 octombrie 2021 și va intra în vigoare la 1 aprilie 2022. Revizuirea Legii Supreme a avut drept obiectiv fortificarea garanţiilor de independență a judecătorilor, excluderea factorilor politici care influențează cariera acestora dar și modificarea componenței structurale a Consiliului Superior al Magistraturii, cu excluderea membrilor din oficiu.
  1. În contextul Hotărârii Curții Constituționale nr. 17/2021 prin care a fost declarată neconstituțională Legea nr. 193 din 20 decembrie 2019 pentru modificarea unor acte legislative și Hotărârea Parlamentului nr. 53 din 17.03.2020 privind numirea unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, prin Legea nr. 103 din 24 august 2021 s-a intervenit cu unele ajustări de rigoare. Astfel, s-a revenit la componenţa Consiliului Superior al Magistraturii de 12 membri, dintre care 6 judecători, 3 profesori de drept titulari și 3 membri din oficiu (Ministrul Justiţiei, Președintele Curții Supreme de Justiție și Procurorul General).
  1. Prin Legea nr. 128 din 30.09.2021 a fost modificată Legea cu privire la Curtea Supremă de Justiție în partea care vizează modul de desemnare a judecătorilor care vor exercita interimatul functiei de Presedinte şi vicepreşedinte de instanţă. Astfel, dacă pînă la aceste modificări legea stabilea că în cazul survenirii vacanței funcției, inclusiv în  cazul expirării mandatului Preşedintelui Curţii Supreme de Justiție, interimatul funcției acestuia se asigură de către vicepreşedintele cu cea mai mare vechime în muncă în Curtea Supremă de Justiţie, potrivit noilor reglementări interimatul funcției de Președinte se va asigura de către un judecător al Curții Supreme de Justiție desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii. Aceiași regula va fi aplicată și în raport cu exercitarea interimatului funcției de vicepreşedinte.
  1. Am modificat Legea cu privire la Procuratură în partea privind modul de organizare a Adunării Generale a Procurorilor şi alegerii membrilor în componența Consiliului

Superior al Magistraturii. Astfel, similar modului de organizare a Adunării Generale a Judecătorilor și în cazul procurorilor s-a stabilit că CSP anunță data convocării cu cel puțin două luni pînă la data şedinţei (pînă în prezent fiind cu cel puțin o lună). De asemenea, în contextul situației pandemice şi a restricțiilor impuse, s-a stabilit că participarea în cadrul Adunării poate avea loc cu prezenţa fizică şi/sau prin teleconferință, iar în scopul asigurării transparenței a fost instituită obligaţia de publicare imediată a hotărîrilor Adunării pe pagina web a CSP. În partea ce ține de condițiile care urmează să le întrunească candidații la funcția de membru CSP din rîndul procurorilor, s-a stabilit necesitatea deținerii unei vechimi în funcție de 3 ani şi lipsa sancțiunilor disciplinare. De asemenea, candidaţii vor avea dreptul să desfăşoare o campanie de promovare, similar candidaților care aspira la funcția de membru CSM.

  1. Prin Legea nr. 102 din 24.08.2021 s-a revenit la componența numerică a CSP de 12 membri (de la componența de 15 urmare a modificărilor legislative din 2019) și a fost exclus calitatea Procurorului General, a procurorului-şef al Procuraturii UTA Găgăuzia și al Președintelui Uniunii Avocaților din rândul membrilor de drept. Necesitatea excluderii Procurorului General din CSP are drept scop reducerea influenţei acestuia asupra Consiliului, în special a membrilor aleşi din rândul procurorilor.
  1. Am instituit un mecanism de evaluare a performantelor și răspundere disciplinară a Procurorului General. În scopul aprecierii activității Procurorului General, prin Legea nr. 102/2021 pentru modificarea Legii cu privire la Procuratură, a fost instituit un mecanism de evaluare a performanțelor. Evaluarea performanțelor Procurorului General se va iniția la sesizarea Președintelui Republicii sau a cel puțin 1/3 din membrii Consiliului Superior al Procurorilor și nu poate avea loc mai des decât o dată pe an. În cadrul acestui exercițiu de către CSP va fi instituită ad-hoc Comisia de evaluare a performanţelor (în componența căreia vor fi 5 membri desemnați de Președintele Republicii Moldova, Ministrul Justiţiei, CSM, CSP și Procurorul General). În acord cu prevederile constituționale, rolul decizional în cadrul acestui exercițiu îl are CSP care examinează raportul comisiei de evaluare a performanţelor Procurorului General şi adoptă o hotărâre cu privire la acordarea unuia dintre calificativele ,,excelent” „bine”, „nesatisfăcător”. De asemenea, prin legea enunţată au fost incluse norme specifice cu privire la răspunderea disciplinară a Procurorului General.
  1. În data de 19 octombrie 2021 Ministerul Justiţiei a anunțat inițierea procesului de elaborare a Conceptului de evaluare externă a judecătorilor și procurorilor și a solicitat tuturor actorilor interesați prezentarea propunerilor până în data de 5 noiembrie curent. Proiectul urmează să prevadă principiile şi criteriile de evaluare, procedura evaluării, componența și activitatea organului care va efectua evaluarea respectivă și alte aspecte relevante atingerii scopului obiectivului propus.
  1. În scopul perfecționării cadrului legislativ privind funcționarea Autorității Naționale de Integritate (ANI), prevenirii situaţiilor de conflicte de interese şi incompatibilități, precum corespunzătoare a averii și intereselor personale a subiecţilor vizați cu astfel de obligații,

la 7 octombrie 2021 Parlamentul a adoptat în lectură finală Legea nr. 130, prin care se operează modificări în mai multe acte legislative, în special în Legea nr. 132/2016 cu privire la Autoritatea Națională de Integritate și Legea nr. 133/2016 privind declararea averii și a intereselor personale. Prin această lege se fortifică rolul inspectorului de integritate şi se oferă competenţa de a solicita efectuarea evaluării bunurilor în cadrul procedurilor de control al averilor, cu scopul identificării valorii reale/de piață a acestora, în vederea excluderii practicilor de dobândire a bunurilor la prețuri derizorii, de la persoane care nu pot justifica proveniența acestora.

  1. Prin Hotărârea Guvernului nr. 182 din 15.09.2021 a fost modificată Hotărârea Guvernului nr. 173/2014 cu privire la Unitatea de implementare a Proiectului de construcție a penitenciarului din Chişinău. Modificările aprobate au avut drept scop eliminarea blocajelor instituţionale în activitatea Unității de implementare a Proiectului de construcție a unui nou penitenciar în Chişinău.
  1. Am stopat procesul de achiziție a blanchetelor de pașapoarte în valoare de 500 de milioane de lei, inițiat de fosta conducere a Agenției Servicii Publice. În urma unei verificări efectuate de Corpul de Control al Prim-ministrului, au fost depistate mai multe nereguli legate de această achiziție.
  1. Am reintrodus obligativitatea utilizării a body-camerelor pentru polițiștii angajați în munca de teren.
  1. Am revizuit mecanismul de eliberare a autorizațiilor de transporturi rutiere, fiind instituite criterii clare de divizare, pe categorii, complementat cu un algoritm prestabilit de repartizare. Suplimentar, a fost reglementat conceptul de parc eligibil real antrenat, acțiuni care au lichidat o schemă care genera situații corupționale.
  1. În urma auditului realizat la achizițiile publice desfășurate în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în perioada anului 2018 – 2021, a fost identificată suma de 38,9 milioane lei, cheltuită cu derogări de la prevederile legale, dosarele au fost transmise organelor de anchetă.
  1. Ministerul Afacerilor Interne a stopat achiziții dubioase în derulare, din anii 2020 – 2021, în valoare totală de peste 25 mln lei (tehnică de calcul, utilaje și echipamente de protecție, reparații);
  1. La 29.09.2021, pentru săvârșirea infracțiunii de corupere pasivă au fost reținuți 13 angajați ai Sectorului Poliției de Frontieră Aeroportul Internațional Chișinău a IGPF al MAI. Angajații SPF Aeroport, fiind în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în contextul restricțiilor impuse de situația epidemiologică, au creat și implementat o schemă de obținere ilicită a mijloacelor bănești de la pasagerii care plecau din țară și în privința cărora apăreau suspiciuni de deținere și prezentare a testului PCR «COVID-19» cu semne de falsificare.
  1. La 05.10.2021, SPIA și SIS de comun cu PCCOCS, în cadrul urmăririi penale pe un caz ce ține de fabricarea unui dosar penal, pe mai multe capete de acuzare, au reținut 6 foști și actuali angajați MAI. În fapt, în cadrul urmăririi penale au fost documentate acțiuni ce țin de fabricarea unui dosar penal privind o pretinsă infracțiune de natură sexuală, care ar fi fost săvârșită de un fost angajat MAI. Bănuiții, folosindu-se de statutul special, ar fi racolat o persoană în vederea denunțării false cu bună știință și ar fi asistat-o în falsificarea probelor prezentate, cu utilizarea tehnicii speciale;

Lupta cu criminalitatea

  1. Au fost destructurate 11 grupări criminale specializate pe trafic de droguri, fiind reținute 23 de persoane, de la care au fost ridicate peste 30 kg de droguri, 14.000.000 doze, peste 6.000 euro și sechestrate e automobile.
  1. A fost intensificată lupta cu contrabanda de țigări, fapt remarcat și de Novel Research. Astfel în ultimele luni ponderea produselor de tutun provenite din Republica Moldova spre România a scăzut cu 7,3 puncte procentuale.

Protecția mediului

  1. La 28-29 octombrie 2021, în Moldova (Orhei) a fost organizată a 3-a ședință a Comisiei moldo-ucrainene privind utilizarea stabilă și protecția bazinului fluviului Nistru. Evenimentul a fost desfășurat în vederea punerii în aplicare a Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniștri al Ucrainei privind colaborarea în domeniul protecției și dezvoltării durabile a bazinului râului Nistru, semnat la Roma la 29 noiembrie 2012. Astfel, după 2 ani au fost relansate discuțiile moldo-ucrainene pe aspecte   prioritare legate de protecția Nistrului. Conform Procesului-verbal al ședinței semnat de cei doi co-președinți, ambele părți vor întreprinde acțiuni concrete întru asigurarea realizării acestora în termenii agreați de comun acord.
  1. Am aprobat Regulamentul de funcționare a Rezervației biosferei „Prutul de Jos”;
  1. Am aprobat cadrul normativ cu privire la constituirea, administrarea și gestionarea fondului   cinegetic   național   (cadrul   normativ  secundar  pentru  implementarea  Legii vânătorii si fondului cinegetic nr. 298/2018).
  1. A fost angajată prima tranșă de 25 milioane de euro din cadrul Programului destinat pentru  finanțarea  dezvotării  infrastructurii  în  Regiunile  de management al deșeurior. În regiunea-pilot Ungheni-Nisporeni-Călărași este în proces de creare Operatorul Regional.
  1. A fost elaborat Studiul de fezabilitate și de impact asupra mediului pentru construcția Stației de epurare a apelor uzate din mun. Soroca, realizat din sursele fondului fiduciar multi-donator al regiunii Europei și Asiei Centrale (ECAPDEV).
  1. Am lansat 2 sisteme de canalizare și stații de epurare la Cantemir

și Dănceni (circa 7 mii de persoane conectate la sistem cu perspectiva de regionalizare a serviciilor);

  1. În contextul campaniei „Un arbore pentru dăinuirea noastră” sunt efectuate lucrări de creare a culturilor silvice în fondul forestier și regenerare naturală pe o suprafață de 579 ha. În acest scop, sunt folosite 30 tone de ghindă pentru plantare în sol și 5,5 milioane de puieți.
  1. Am aprobat proiectul de lege privind prevenirea pierderii și risipei alimentare în vederea tranziției către economia circulară prin menținerea alimentelor în circuitul consumului, evitarea formării deșeurilor alimentare și încurajarea redistribuirii surplusului de produse alimentare.

Reorganizarea administrației centrale

  1. Am restructurat administrația publică centrală Ministerul Economiei a fost divizat în Ministerul Economiei și Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a fost diviziat în 2 instituții: Ministerul Educației și Cercetării, și Ministerul Culturii. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale la fel a fost separat în: Ministerul Sănătății și Ministerul Muncii și Protecției Sociale care va fi responsabil de domeniile muncă, protecţie socială și demografie. Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului a fost redenumit în Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, iar Ministerul Mediului – instituție creată separat, va acoperi următoarele sectoare: protecţia mediului, schimbări climaterice și domeniul resurse naturale.
  2. Am inițiat crearea Agenției Naționale în Construcții prin reorganizarea a 4 Întreprinderi de Stat: Î.S. „Institutul de Cercetări Științifice în Construcții „INCERCOM”; Î.S. Serviciul de stat pentru verificarea și expertizarea proiectelor şi construcțiilor; Institutul Național de Cercetări și Proiectări în Domeniul Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Arhitecturii „Urbanproiect”; și Î.S. Centrul de Instruire

„Inmacom-Didactic”, în scopul fortificări instituționale.

  1. A fost schimbată administrația la „Metalferos”, Combinatul de panificație

„Franzeluța”, la Administrația de Stat a Drumurilor, la Centrul de Metrologie Aplicată și Certificare, la Energocom, la Poșta Moldovei, SA Tracom, la Fabrica de Sticlă din Chișinău – și alte întreprinderi de stat.

Reglementarea transnistreană

  1. Am reușit să simplificăm procedura și să completăm Regulamentul privind transportarea mărfurilor din localitățile de est ale țării prin posturile vamale interne de control. Altfel spus, producătorii agricoli din satele Molovata Nouă, Cocieri, Doroțcaia, Pohrebea, Coșnița și Pârâta care vor dori să importe produse de cealaltă parte a râului Nistru, vor fi scutiți de plata TVA.
  1. Am identificat soluții pentru achiziționarea unui pod plutitor nou care ar face legătura între satele Molovata, din dreapta râului Nistru și Molovata Nouă din stânga Nistrului. Actualul pod plutitor, care asigură transportarea pe râul Nistru a locuitorilor și mărfurilor de primă necesitate are un grad înalt de uzură.
  1. Eforturile diplomatice în vederea realizării obiectivului privind reglementarea conflictului transnistrean în baza respectării suveranității şi integrității teritoriale a RM în frontierele sale recunoscute pe plan internațional s-au axat pe consolidarea susținerii  RM în procesul de negocieri în formatul 5+2. A fost asigurată, în comun cu factorii internaționali relevanți, interacțiunea vizând avansarea agendei de soluționare transnistreană în formatul 5+2 și pe alte platforme. Actorii internaționali au fost informați privind situația pe teren și conținutul interacțiunii, la nivelul reprezentanților politici ai Chișinăului și Tiraspolului. În context, se înscrie și vizita în RM, în perioada 12-14 septembrie, a Ambasadorul Thomas Mayr-Harting, Reprezentant Special pentru reglementare transnistreană, cât și vizita pe data de 6 octombrie a Președintelui în exercițiu a OSCE, ministrului de externe al Suediei, Ann Linde, care au oferit un bun prilej pentru a pune în discuție, atît evoluțiile în procesul de reglementare transnistreană, situația drepturilor omului în regiunea transnistreană, cît și aspecte ale securității regionale.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*