Vor transportul PUBLIC să circule și Noaptea. Tinerii din Consiliul Local de Tineret sectorul Centru și-au propus introducerea transportului public pe timp de noapte

INIȚIATIVĂ! Tinerii din Consiliul Local de Tineret sectorul Centru și-au propus introducerea transportului public pe timp de noapte

Preocupați de faptul că unii oameni nu au cu ce se deplasa pe timp de noapte acasă, tinerii din cadrul CLTCentru au organizat la data de 6 octombrie 2021 o discuție publică cu subiectul „Introducerea rutelor de troleibuze pe timp de noapte”. Au fost prezenți reprezentanți ai Regiei Transport Electric Chișinău, coordonatorul proiectului „Orașul-meu” Adrian Pleșca, Ion Ciobanu consilier în CMC.

Pentru această cafenea l-am contactat pe activistul civic Constantin Dicusar, care s-a împărtășit cu noi cu poziția sa în raport cu problema pe care am identificat-o „Transportul public nocturn reprezintă, dacă nu o alternativă la taxiuri, cel puțin o modalitate de a scăpa de taximetrele cu plăți de parcurs mari. Sectorul Centru ca cea mai importantă arteră de circulație a Chișinăului, trebuie să pună la dispoziția călătorilor acele unități publice de transport care să lege între ele, celelalte sectoare ale orașului. Scoaterea în circuit a unităților serale, nu ar trebui să se realizeze în fluxul ordinar al orelor obișnuite de circulație. Consider ca adecvată, stabilirea unor ore specifice, cu timpi de așteptare mai îndelungați, dar care să acopere integral legământul dintre sectoare și să stea la modul practic, la dispoziția potențialilor călători. O altă sugestie reprezintă staționarea unităților în stațiile de așteptare, care ar trebui prelungită. La această oră, taximetriștii sunt stăpânii absoluți ai nopții, iar șoferii unităților de transport public ar trebui să manifeste o și mai mare responsabilitate.”

În cadrul cafenelei publice a fost prezentată necesitatea, avantajele și dezavantajele introducerii transportului public pe timp de noapte și s-a discutat despre bunele practici din țările vecine.

Asemenea proiect a fost deja implementat, însă a fost stopat. Cauza opririi proiectului a fost pandemia, după cum afirmă reprezentantul Regiei Transport Electric. Cu toate acestea, reprezentantul proiectului Orașul-meu i-a contrazis pe cei de la RTEC afirmând că „…rutele de noapte au fost scoase înainte ca pandemia să se înceapă și că motivul principal a fost starea financiară, fiindcă primarul i-a ascultat pe cei de la Regia Transporturilor spunând că se pierd de două ori mai mulți bani pe transport nocturn decât se fac pe timpul zilei, fapt care se întâmpla din cauza că foarte puțini oameni cunoșteau de existența lor…”. Adrian Pleșca susține că referitor la implementarea proiectului dat ar trebui de consultat RTEC, însă reprezentanții RTEC l-au contrazis spunând că ar trebui de venit cu inițiativa la Primăria Municipiului Chișinău, fiindcă Regia Transport Electric Chișinău e doar un organ executiv. Ion Ciobanu a spus că „…a fost acest proiect, pur și simplu trebuie de reabilitat.”

În cazul implementării unui asemenea proiect, pentru ca șoferii și taxatorii să fie în siguranță i-am întrebat pe cei de la RTEC ce măsuri se vor întreprinde la care ei au răspuns ca deja sunt instalate camere de vedere în troleibuzele, de asemenea se va insista ca în fiecare unitate de transport să fie un reprezentant al poliției.

S-a mai discutat și introducerea tichetării electronice, pentru ca taxatorii să nu meargă prin troleibuz cu aparatul de achitare cu cardul și banii cash. Această metodă se referă la crearea unui card special pentru troleibuze, care va fi încărcat cu o anumită sumă de bani pentru câteva călătorii și să nu fie nevoie de taxatori. Respectiv, reprezentanții Consiliului Municipal Chișinău ne-au informat că această metodă se va lua în considerare, fapt la care mult speră tinerii din CLTC.

A fost oferită propunerea de a crea un Consiliu al Tinerilor cu statut consultativ pentru a propune sugestii legate de soluționarea problemelor și îmbunătățirea activității Regiei Transport Electric Chișinău. Reprezentanții Regiei Transport Electric Chișinău au spus că ei sunt deschiși la asemenea propuneri și colaborări, și că ar fi binevenită de asemenea un consiliu în cadrul Direcției Generale Transport Public pentru a soluționa și îmbunătăți nu numai situația troleibuzelor ci a transporturilor publice în general.

Propunerea noastră a fost ca să introducem câte o rută care unește fiecare sector. Consilierul Municipal Ion Ciobanu a propus ca să nu fie neapărat un troleibuz ci poate un autobuz. El a mai venit cu câteva soluții printre care o soluție ar fi ca Ruta de Turism să funcționeze și noaptea, ca 2-3 troleibuze să unească câteva sectoare sau fiecare sector sau ca să fie un autobuz care face un parcurs prin tot orașul sau care unește câteva puncte cardinale, un autobuz care face o rută mai mare și circulă prin tot orașul.

Deși s-au făcut pași importanți pentru a încerca introducerea rutelor pe timp de noapte, aceasta se va lua în considerare când pandemia va fi pe sfârșite.

Este totuși îmbucurător faptul că sunt activiști civici, reprezentanți ai Consiliului Municipal Chișinău, Regiei Transport Electric Chișinău și ai altor organizații ce sunt din ce în ce mai interesați de acest aspect și  de soluționarea problemei date.

Consiliul Local de Tineret sectorul Centru va continua monitorizarea subiectului dat și progresele înregistrate la acest capitol.

Inițiativa a fost trimisă redacției Conde.md de către activistul Constantin Dicusar.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*